DNA pakowania się na wakacje,
czyli genetycznie lub
ewolucyjnie,
ale bez rewolucji...
- Zadanie 1
Opracować metodę automatycznego generowania zbioru o minimum 100 elementach.
Każdy z elementów traktowany ma być jako przedmiot o określonej wadze i określonej
wartości.
Przedmioty mogą ważyć od 0,5 kg do 30 kg. Ich wartość, niezależnie od wagi,
może się wahać od 10 zł do 200 zł.
Zastosować jedną ze znanych ,,niegenetycznych'' metod pozwalających na rozwiązanie
problemu plecakowego z podanym ograniczeniem maksymalnego, akceptowanego
ciężaru plecaka.
- Zadanie 2
Zaproponować sposób kodowania fenotypu oraz operatory krzyżowania
jednopunktowego i mutacji, aby możliwe było użycie algorytmu genetycznego do rozwiązania problemu
plecakowego.
- Zadanie 3
Zaproponować funkcję dopasowania oraz zaimplementować
metodę selekcji tzw. ,,ruletki'' w genetycznej
wersji rozwiązania problemu plecakowego.
- Zadanie 4
Zaproponować wielopunktowy operator krzyżowania.
Zaimplementować turniejową metodę selekcji.
- Zadanie 5 (4 pkt.) [lab13]
Zaproponuj wszystkie niezbędne parametry algorytmu ewolucyjnego, aby możliwe było znalezienie rozwiązania sudoku.
Poniżej przedstawiono przykład sudoku.
- Zadanie 6 (3 pkt.)
Zaimplementować podjęte w zadaniach 1--4 kroki.
Porównać (jak?) działanie rozwiązania z zadania 1 z algorytmem genetycznym
rozwiązującym ten sam problem (zadania 2 i 3), (zadania 4).
,,Badania własne'' należy przeprowadzić dla trzech różnych ,,nośności'' plecaka,
w tym
dla 5-ciokrotnej mediany (wagi) zbioru dostępnych elementów, oraz dla 3-krotnej
średniej wagi elementów znajdujących się z zbiorze dostępnych elementów.
- Zadanie 7 (6 pkt.)
Zaimplementować algorytm ewolucyjny z zadania 4.